TEDAVİLER » GENEL ANESTEZİ VE SEDASYON

GENEL ANESTEZİ VE SEDASYON

Genel anestezi, hastaya damar içi ilaçlar ve/veya bayıltıcı gaz verilerek narkoz halinin sağlandığı anestezi tipidir. Sedasyon ise hastaya bazen damar içi ilaçlar verilerek bazen de oral ilaç verilerek sakinlik halinin sağlandığı anestezidir.Burada en önemli nokta sedasyonun düzeyinin ayarlanmasıdır. Sedasyon uygulanması yapılan tedavinin ağız içinde uygulanması da göz önüne alınarak hastanın solunumunun tehlikeye atılmayacak şekilde bilinçli sedasyon olmalıdır. Sedasyonun derin olması yarardan çok zarara yol açabilir. Bu nedenle derin sedasyon yerine genel anestezi çok daha güvenli kabul edilir. Ayrıca sedasyonun uyuşturucu etkisi yoktur, dolayısıyla cerrahi yapılacak bölgenin uyuşması için hastalara ayrıca lokal anestezi de yapılmaktadır.

GENEL ANESTEZİ / SEDASYON DİŞ HEKİMLİĞİNDE HANGİ TİP HASTALARDA TERCİH EDİLİR?

• Mental (zihinsel) engelli çocuklarda,

• Fiziksel engelli çocuklarda,

Acil tedaviye ihtiyacı olmasına rağmen iletişim kurulamayan çocuk veya erişkinlerde,

• Biberon çürüğü veya erken çocukluk çağı çürükleri adı verilen yaygın çürüklere sahip ikna yoluyla tedavi edilemeyecek küçük yaştaki çocuklarda,

• Genel anestezi yapıldığı takdirde tıbbi risklerin azalacağı (bazı sistemik rahatsızlıklar gibi) vakalarda,

• Herhangi bir nedenle (uzak yerde oturulması, allerjik reaksiyon riski vb) tedavilerin tek seansta yapılması gereken çocuklarda.

• İleri derecede fobisi (Korku) olan erişkin hastalar

• Lokal anestezi ile tek seansta yapılması mümkün olmayan birçok cerrahi işlemin kısa sürede (2 saat gibi) genel anestezi altında yapılmasını isteyen hasta grubu

GENEL ANESTEZİ ALTINDA ve SONRASINDA AĞRI HİSSEDİLİR Mİ?

Operasyon sırasında hiç ağrı hissetmezsiniz. Çekim yapılması gereken durumlarda genel anestezi ile beraber lokal anestezi uygulaması da yapılır. Sadece çok küçük yaştaki çocuklar operasyon sonrasında farkına vardıkları lokal anesteziye bağlı bu uyuşukluk hissinden ya da diş çekiminin yapıldığı bölgedeki boşluk nedeniyle rahatsız olabilirler.

GENEL ANESTEZİ ALTINDA YAPILAN İŞLEMLER NEKADAR SÜRER ? SONRASINDA HASTANEDE KALMAK GEREKLİ Mİ?

İşlem süresi, hastanın ağız içerisinde yapılacak işlemlerine bağlı olarak değişkenlikler gösterir. Burada hatırlanması gereken hastanın ameliyathaneye alınır alınmaz diş tedavi işlemlerinin hemen başlamadığıdır. Diş tedavi işlemleri öncesinde ve sonrasında toplamda yaklaşık yarım saat kadar sürebilen hastanın hazırlanması aşaması olmaktadır. İşlem sonrasında yaklaşık 1- 2 saat kadar gözlem altında tutulmakta ve daha sonra taburcu işlemleri gerçekleştirilmektedir.

GENEL ANESTEZİ ÖNCESİ YAPILMASI GEREKENLER NELERDİR?

• Hastalarımızın genel anestezi öncesi mevcut ve geçirdikleri hastalıkları ve kullandıkları ilaçları doktorlarına eksiksiz şekilde bildirmeleri ve kullandıkları ilaçların ameliyat öncesinde doz ayarlamalarına uymaları anestezi ve sonrasında en güvenli şekilde sağlıklarına kavuşmaları açısından önemli olacaktır.

• Uygun şartlarda yapıldığı sürece anesteziye (genel veya sedasyon) bağlı komplikasyonlar oldukça nadirdir. Hastanın tok olma ihtimali vardır. Anestezi uygulamasında hastada kusma olursa ve bu kusmuk hastanın akciğerlerine geçerse son derece ağır sonuçlara yol açabilir. Bu nedenle erişkin hastalarımızın en az 8 saat aç ve susuz olmalarını önemle isteriz. Çocuk hastalarda ise çocuğun yaşına göre size söylenen açlık ve susuzluk süresine dikkat edilmesi önemlidir.

• Hastanın genel anesteziye alınabilmesi için gribal enfeksiyon gibi herhangi bir enfeksiyon geçirmiyor olması gerekmektedir.